Zespół jedzenia nocnego- otyłość a bezsenność

Zespół jedzenia nocnego- otyłość a bezsenność

<< powrót do porad

Czasem zdarza się tak, że osoby, które się odchudzają i rzeczywiście pilnują tego co jedzą na co dzień? Otóż problemem może być w tym wypadku wstydliwy Zespół Jedzenia Nocnego.

Co to ZJN i kogo dotyka?
Zespół Jedzenia Nocnego dotyka nie tylko osoby, których masa ciała jest wyższa niż powinna. Niecałe pół procenta (0,4%) osób, których waga plasuje się na normalnym poziomie także dotyka cierpi na to zaburzenie. U osób otyłych natomiast, prawdopodobieństwo to oscyluje między 8%, a 15%. Jeśli jednak wziąć pod uwagę ten najwyższy stopień otyłości, a więc otyłość III stopnia, procent ten obejmuje już ponad 50% tejże populacji.
Ryzyko zachorowania zwiększa się więc u osób otyłych, a także tych bardziej narażonych na stres. Płeć natomiast nie ma wpływu na zachorowalność.

zespół jedzenia

źródło: http://www.news.com.au/lifestyle/health/confessions-of-a-sleep-eater/story-fneuzlbd-1227068759751

 

Diagnostyka
Osoby, których dotyka ZJN rankiem stronią od jedzenia, niejednokrotnie wręcz rezygnując z jedzenia śniadań. Poczucie głodu w ciągu dnia jest u nich uśpionym procesem, który wzmaga się pod osłoną nocy, kiedy to są w stanie pochłonąć ponad połowę więcej niż wynosi wskazana dla nich dzienna dawka kalorii. Takie wieczorne biesiadowanie przypomina nieco swoimi objawami syndrom kompulsywnego jedzenia, gdyż osoby zdiagnozowane Zespołem Nocnego Jedzenia, nie mogą powstrzymać się od „pochłaniania” stanowczo zbyt dużych ilości pokarmu, tracąc kontrolę nad swoim zachowaniem, bez możliwości zatrzymania tego procesu.
Dodarkowo osoby cierpiące na ZJN niejednokrotnie pałaszują będąc w stanie półsnu, co sprawia, że nie są świadome ilości zjedzonego pożywienia, lub wręcz w ogóle nie zdają sobie sprawy z tego co robiły w nocy.

Dlaczego noc?
Wcześniej wspomniana podatność na stres ma swoje wytłumaczenie. Osoby nie znajdujące innego ujścia dla swoich gromadzących się emocji zwyczajnie sięgają po jedzenie w celu rozładowania napięcia.
Dodatkowo do ataków przyczyniają się trudności z zasypianiem oraz bezsenność. Osoby nie mogące zasnąć kierują się do lodówki w celu „zabicia czasu” lub też zwykłego zaspokojenia swojej potrzeby głodu, choćby na zapas, aby poczuć to błogie uczucie wynikające z napełnionego żołądka. Nie trzeba chyba pisać, że po przebudzeniu, osoby cierpiące na ZJN czują obrzydzenie do siebie i żałują tego, co wydarzyło się pod osłoną nocy. A od tego krótka droga do obniżenia poczucia własnej wartości i nienawiści do samego siebie, często konczącej się depresją.

Jak radzić sobie z chorobą?
Niewykluczone, że uwarunkowania genetyczne mają także swoje pięć minut podczas powstawania choroby, jednakze mimo to są spore szanse, aby ją pokonać. Wystarczy tylko zadbać o kilka czynników:
• WYSYPIAJ SIĘ – Należy kłaść się do łóżka, kiedy odczuwamy zmęczenie, a jeśli ciężko o poczucie zmęczenia wieczorem, należy w ciągu dnia zabdać o wysiłek fizyczny, który powinien sprawić, że organizm w godzinach wieczornych będzie domagał się snu. Dodatkowo należy zadbać o wyciszenie się w godzinach wieczornych oraz relaks.
• JEDZ REGULARNIE – Przez brak śniadań i nieregularne spożywanie pozostałych posiłków w ciągu dnia, rzucamy się na jedzenie nocą. Najlepiej jest ustalić stałe godziny spożywania posiłków i nie omijać żadnego z nich i starać się unikać jedzenia „na zapas”.
• OGRANICZ STRES – Lecz jeśli mimo szczerych chęci, stres jest nieodzowną częścią Twojego życia, zacznij sobie z nim radzić. Rozładować stres można na wiele sposobów. Znajdź ujście dla swoich emocji w sporcie, czy w swoim hobby, jekiekolwiek by nie było. Dzięki temu unikniesz emocjonalnego jedzenia.

Postaraj się o uwzględnienie tych trzech rad w swoim życiu codziennym, a na pewno szybko pozbędziesz się Zespołu Jedzenia Nocnego lub unikniesz tego schorzenia w przyszłości.

Nasi Eksperci:

Specjalista Dietetyki

Aleksander Wysocki

sylwia

Trener Personalny

Sylwia Księżopolska

makarewicz

Instruktor rekreacji ruchowej

Karolina Makarewicz

gren

Kosmetolog

Iza Greń

kubocka

Motywator

Aleksandra Kubok

Zobacz wszystkich naszych ekspertów!

Kalkulatory

masy ciała

Link

(C) Copyright by: latwe-odchudzanie - 2015
Wszelkie prawa do treści i materiałów użytych na tej stronie są zastrzeżone przez ich właścicieli.