Śpij i chudnij

Śpij i chudnij

<< powrót do porad

Często słyszymy, że brak snu wiąże się ze zwiększeniem masy ciała. Na pewno jest to dobra wymówka dla osób zapracowanych, nie mających czasu na codzienne czynności, ale czy informacja ta jest poprawna? Wszystkich nocnych marków (i nie tylko) zapraszam do lektury poniższego artykułu.

spij1

Źródło: http://dailynewshungary.com/learn-hungarian-while-sleeping/

To prawda! Nie jest może do końca tak, że samo wysypianie się sprawi, iż osiągniemy idealną sylwetkę bez wielkiego nakładu pracy z naszej strony, ale stwierdzonym faktem jest opinia, iż niedobór snu może skutecznie utrudniać redukcję naszej wagi. Co ciekawe jeśli niewysypiamy się to zarówno nasze żywieniowe wyrzeczenia, jak i treningi w pocie czoła niewiele pomogą w naszej niedoli. Zarówno z własnych doświadczeń, jak i z przeanalizowanych przeze mnie wyników badań mogę śmiało stwierdzić, iż osoby, które zapewniają sobie odpowiednią ilość nieprzerwanego snu, rzadziej miewają chęć na słodycze, szybciej się najadają oraz częściej uprawiają sport. Dlaczego tak się dzieje?

PUŁAPKA #1 – HORMONY
Kiedy zasypiamy późnym wieczorem lub nocą, aby później zerwać się z łóżka z tak zwanymi kurami, w naszym organizmie zwiększa się poziom hormonu – greliny. Nie brzmi groźnie? Otóż hormon ten odpowiedzialny jest za poskramianie naszego apetytu oraz tym samym za zmniejszanie poziomu leptyny, która informuje nasz mózg o tym, że jesteśmy syci, kiedy rzeczywiście ma to miejsce.
Badania przeprowadzone 10 lat temu w Stanford University udowoodniły jak bardzo ważny jest optymalny poziom snu dla naszego wyglądu. Otóż osoby, które musiały wstawać przed upływem 8. godzin miały znacznie podwyższony poziom greliny, a co za tym idzie więcej tkanki tłuszczowej przez co masa ich ciała stale, choć dyskretnie zwiększała się. Dodatkowo leptyna sprawuje kontrolę nad poziomem insuliny we krwi. Jeśli więc poziom tego hormonu zmniejszy się od razu odczujemy większy apetyt, ponieważ wzrośnie poziom insuliny, a tym samym w naszej tkance tłuszczowej odłoży się więcej tłuszczyku.

PUŁAPKA #2 – ZŁE WYBORY
Chyba każdy z nas zna to uczucie, kiedy przygotowanie dla siebie zdrowego posiłku wydaje się dla nas górą nie do przeskoczenia. Będąc zmęczonym i niewyspanym łatwiej jest nam podjąć niezdrową decyzję żywieniową. No bo w końcu jesteśmy tacy głodni, a ten batonik tak dobrze wygląda. Wystarczy tylko go otworzyć… W ten oto sposób wybieramy dla nas prostsze, nie zawsze zdrowsze rozwiązania, nagle znajdując się w sytuacji w której za obiadsłuży nam paczka chipsów. Niewyspana osoba nie będzie miała także siły, aby ruszyć się z kanapy, nie mówiąc nawet o jakichkolwiek sportach, czy wyjściu na siłownię.

PROBLEM #3 – STRES
Należy wiedzieć, że brak wystarczającej ilości snu wzmaga także w nas poczucie zestresowania. Odpowiedzialny za ten stan jest hormon zwany kortyzolem. Jego wzrost spowodowany brakiem wystarczającej ilości snu, zwiększa uczucie głodu oraz wywołuje w naszym organizmie tendencje do odkładania tkanki tłuszczowej. Organizm czuje się wyczerpany, stąd próbuje gromadzić niezbędną energię potrzebną do „przetrwania”. Dodatkowo apetyt na poszczególne produkty wyostrza się. Niestety na piedestał trafiają słodycze oraz tłuste potrawy.

JAKOŚĆ TAKŻE JEST WAŻNA!
Liczy się nie tylko ilość snu, a więc sugerowane 8 godzin, ale także jego jakość. Badania pokazują, że osoby cierpiące na bezdech senny po pozbyciu się swojej dolegliwości chudły, nie deklarując żadnych zmian w swoim żywieniu. Wieczorem warto więc zadbać o wyciszenie się i spokojny sen.
Dodatkowo najlepiej jest, kiedy kładziemy się i budzimy mniej więcej w tych samych godzinach. Osoby nieposiadające stałego rytmu dnia, łatwiej tyją. Nie tylko zwiększa się udział tkanki tłuszczowej w ich organizmie, ale także tracą oni na beztłuszczowej masie ciała.

spij2

Źródło: http://maghd.blogspot.com/2012/07/watch-on-hand.html

JAK DŁUGO SPAĆ?
Każda osoba sama powinna zdać sobie sprawę z tego przy jakiej ilości snu czuje się najlepiej, a jaka sprawia, że czuje się zmęczona i wyczerpana. Szacunkowo przyjmuje się, że przeciętna, dorosła osoba powinna spać około 8 godzin.
Najlepszym sposobem na oszacowanie indywidualnego zapotrzebowania na sen jest… Spanie. Należy przez kilka dni z rzędu pozwolić sobie na sen bez ograniczeń czasowych. Po kilku dniach długość snu po jakiej nasz organizm czuje się wypoczęty powinna się ustabilizować, a my powinniśmy budzić się po tylu godzinach, ilu nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Nasi Eksperci:

Specjalista Dietetyki

Aleksander Wysocki

sylwia

Trener Personalny

Sylwia Księżopolska

makarewicz

Instruktor rekreacji ruchowej

Karolina Makarewicz

gren

Kosmetolog

Iza Greń

kubocka

Motywator

Aleksandra Kubok

Zobacz wszystkich naszych ekspertów!

Kalkulatory

masy ciała

Link

(C) Copyright by: latwe-odchudzanie - 2015
Wszelkie prawa do treści i materiałów użytych na tej stronie są zastrzeżone przez ich właścicieli.