Gotujesz w domu ?

Gotujesz w domu ?

<< powrót do porad

W dzisiejszych czasach jesteśmy tak zapracowani, że nie mamy czasu nawet na jedzenie. Pizza w pudełku, dania mrożone, bary szybkiej obsługi, wszystko to sprawia, że życie codziennie staje się prostsze. Ale czy prostsze, znaczy lepsze? Wystarczy poświęcić chwilę na przestudiowanie składu hamburgera, zapiekanki, czy opakowania zupki Chińskiej, które tak łatwo możemy przygotować w domu. Gwarantuję, że nie jeden włos podczas tej lektury zjeży się na Twojej głowie, a w rezultacie okaże się, że oszczędność czasu może zrujnować nie tylko figurę, ale także zdrowie!

gotowaniewdomu1

Źródło: http://tescomagazyn.pl/zdrowie/zdrowy-apetyt/moda-na-gotowanie/

ŻYCIE W BIEGU
Umówmy się, że niewielu z nas ma w dzisiejszych czasach możliwość poświęcenia swojego cennego czasu na przygotowanie tradycyjnego obiadu składającego się z kilku dań, nie mówiąc o przygotowaniu dań na ktorych wykonanie potrzebne są więcej niż 24h. Niezliczone grono producentów chcąc wyjść nam na przeciw, oferuje cały pakiet produktów i usług, które nie wymagają z naszej strony żadnego wysiłku, a sam proces ich przygotowania staje się dla nas nic nieznaczącą czynnością. Nie oszukujmy się jednak. Wartość odżywcza tego typu produktów, jeśli nie jest równa zeru, to na pewno jest nieporównywalnie niższa od swoich odpowiedników przygotowanych ze świeżych przetworów.
Przykładowo, biorąc pod uwagę enzymy roślinne, znajdujące się w warzywach. Po pierwsze wspomagają one prace naszego układu trawiennego, ale po drugie – ważniejsze – aby to zrobić muszą być aktywne, a ich dezaktywacja następuje już w pierwszych minutach po rozcząstkowaniu jarzyny. Łatwo możemy się więc domyślić, czy uda nam się znaleźć ich namiastkę w produkcie wcześniej przez firmę przygotowanym i zakonserwowanym. Nie muszę chyba mówić, że analogicznie sprawy mają się jeśli weźmiemy pod uwagę witaminy. Witamina C, jakże ważna w aktualnym okresie, wspomagająca naszą odporność i walkę z przeziębieniem jest nietrwała i szybko ulega utlenieniu.
Media alarmują o fali otyłości, która atakuje już nietylko dorosłych, ale coraz częściej także dzieci. Spożycie tak zwanej „wygodnej żywności” jest zwłaszcza wysokie w Wielkiej Brytanii i co za tym idzie najwyższe w całej Europie. To samo tyczy się niestety wskaźnika otyłości w tym kraju. Niepokojące jest to, że biorąc pod uwagę nasz kontynent, Polska znajduje się w pierwszej dziesiętce pod względem otyłości.

BRAK WZORCA
Dawniej, kiedy kobiety zamiast dążenia ścieżką kariery, zajmowały się jedynie domem i dziećmi, miały bezsprzecznie więcej czasu na gotowanie. Chyba każdy z nas zauważył, że podczas wizyty u Babci niezmiennie na stole znajduje się po kilka różnych potraw, których dokładka co kilka chwil ląduje na naszym talerzu. Co za tym idzie niegdysiejszym maluchom łatwiej było podpatrzeć sposób w jaki ich mama przygotowuje posiłek i dzięki temu nauczyć się niezbędnych umiejętności kulinarnych jakże potrzebnych w późniejszym, dorosłym życiu.

gotowaniewdomu2

Źródło: http://www.epicurious.com/articlesguides/everydaycooking/family/cooking-with-kids

Obecnie coraz więcej osób nie potrafi przyrządzić niczego poza jajecznicą, a zrobienie tostów graniczy u nich z poparzeniem pierwszego stopnia. Jak wiadomo sposób w jaki się odżywiamy jest bardzo ważnym czynnikiem dla zachowania zdrowia oraz pięknej figury. Brak podstawowych umiejętności kulinarnych może więc negatywnie wpływać na nasz organizm i uderzać w nasze samopoczucie.
Pod groźbą epidemii otyłości w krajach Europejskich wprowadza się kursy i szkolenia, uczące chętne osoby jak gotować, propagując zarazem zdrowy styl życia. Tego typu program przeprowadzony został m.in. w Szkocji i pozwolił na zauważenie pozytywnej zmiany jeśli chodzi o wybory żywieniowe Szkotów, a także dał nadzieję na permanentne zmiany niezdrowych nawyków.

WIEM CO JEM

gotowaniewdomu3

źródło: http://blog.healthy.co.nz/mediterranean-vs-low-fat-diet-study-amazing-results/food-for-a-balanced-diet-in-the-form-of-circle-isolated-on-white/

Brak umiejętności kucharskich mocno ogranicza wachlarz produktów jakie możemy znaleźć w naszych lodówkach i co za tym idzie, jakie znajdą się na naszym talerzu. Siłą rzeczy, jeśli umiemy poradzić sobie z podstawową obróbką produktów i potrafimy skomponować posiłek zawierający wszystkie grupy produktów oraz obfitujący w warzywa łatwo możemy zapanować nad naszą dietą i kalorycznością zjadanych produktów.
Należy jednocześnie pamiętać, że nadmiar soli i tłuszczy nie tylko może być zgubny dla naszej diety, ale również mieć negatywny wpływ na nasz układ krążenia, a dania gotowe jak mało co obfitują w sód i niezdrowe tłuszcze. Niestety osoby korzystające z półproduktów jedzą mniej warzyw i owoców, a co za tym idzie ich dieta staje się uboga w bezcenne składniki odżywcze, których brak może prowadzić do wielu schorzeń i złego samopoczucia.

WSPÓLNE SPOŻYWANIE POSIŁKÓW
Liczba osób posiadających jakiekolwiek zdolności kulinarne zmniejsza się między innymi ze względu na aspekty społeczne, czy ekonomiczne. W dzisiejszych czasach wiele osób mieszka samotnie i łatwiej im kupić sobie produkt gotowy, który wystarczy tylko odgrzać i nie przejmować się tym, że jedzenie, które zostanie sie zepsuje. Także brak spozywania wspólnych posiłków w gronie rodziny powoduje, ze ludzie chętniej sięgają po bary szybkiej obsługi. W końcu co to za przyjemność, gotować dla samego siebie? W świetle badań okazuje się, że dieta osoób jedzących posiłki w gronie rodzinnym obfituje w warzywa, produkty zbożowe i nabiał, a więc produkty jakże potrzebne w naszej codziennej diecie.

gotowaniewdomu4

Źródło: http://www.urgentcarekids.com/eating-dinner-as-a-family/

 

Wnioski nasuwają się same. Gotując dla bliskich bardziej cenimy jakość produktów i ich wartości odżywcze, o czym nieraz zapominamy przygotowując posiłek dla siebie.

Nasi Eksperci:

Specjalista Dietetyki

Aleksander Wysocki

sylwia

Trener Personalny

Sylwia Księżopolska

makarewicz

Instruktor rekreacji ruchowej

Karolina Makarewicz

gren

Kosmetolog

Iza Greń

kubocka

Motywator

Aleksandra Kubok

Zobacz wszystkich naszych ekspertów!

Kalkulatory

masy ciała

Link

(C) Copyright by: latwe-odchudzanie - 2015
Wszelkie prawa do treści i materiałów użytych na tej stronie są zastrzeżone przez ich właścicieli.